Zinesygt Netværk

Lets get physical! Der er noget tilfredsstillende ved at gøre fotografiet fysisk. Tempoet er langsommere, og der er en taktil forbindelse til materialet. Det er godt for min skabertrang at se et produkt manifesteret i den fysiske verden.
Det gælder også, når jeg ser mine billeder i et magasin eller i en kampagne i bybilledet, men det er noget særligt, selv at have produktionshatten på og udforske formater, formidling og koncepter fra start til slut.
Jeg har lige lavet en zine om mine morgener: havregrød, madpakker og aflevering i skole og børnehave. Jeg synes, det er frygtelig trivielt, når jeg står midt i det, men når jeg ser det på afstand - på fotografiet - så ser jeg hvor meningsfuldt og hyggeligt det faktisk er. Ja, også på den måde er fotografi for fedt! 🤩
Se billeder fra produktionen her 🛠️📒🎞️

Hvorfor laver jeg en zine og hvad er det? To gode spørgsmål. Først det sidste: en zine er et lille, selvudgivet hæfte med personlige, kreative eller politiske idéer og udtryk. Ligesom magazine, bare uden MAGA (ja tak til at undvære det). Og hvorfor? For processens egen skyld og som en del af Zinesygt Netværk, hvor fotografer deler zines med hinanden.

Jeg har for nylig anskaffet en rigtig god printer, og overvejer at lave en lille webshop, hvor man kan købe min bog, prints og zines. Stay tuned for more! 🖼️ 



Kunsten at udvælge

“Hvaaa… det er godt, du ikke skyder på film!”

Det hører jeg tit, når jeg fotograferer nogen. Og ja – det er godt, jeg ikke gør det.


Jeg kan nemt tage 700 billeder i timen. Nogle gange meget mere. Nogle gange meget mindre.

At tage mange billeder giver mig mulighed for at:

– sortere mere kritisk, så det sidste billede er bedre

– fange flere tilfældigheder

– vælge billedet, hvor arme og ben i bevægelse er fastfrosset i den helt rigtige position

– og ikke mindst: gøre kameraet til en naturlig del af situationen, så dem jeg fotograferer slapper af

MEN… det betyder også, at jeg bagefter sidder med en hulens masse billeder, der skal sorteres.

Her kigger jeg alle billederne igennem i flere runder og skærer ind til benet. Første runde vurderer jeg måske på ét sekund per billede – og så bliver jeg mere og mere kritisk.

At udvælge billeder er en svær disciplin. Det handler om at løsrive sig fra den erfarede fotografering og se det med friske øjne, så man også ser de gode billeder, der måske er opstået, uden at man havde regnet med det. Men det er også en sjov disciplin, for det er i den endelige udvælgelse, at man skaber fortællingen og får energien mellem billederne til at sitre. 

Se billederne for en visualisering af en opgave, som jeg løste for Kristeligt Dagblad for nylig - et portræt af dygtige komponist Marianne Søgaard - hvordan de i de forskellige runder bliver kogt ned fra tusind billeder til mine foretrukne otte.


Work in progress: Kvinder i Nepal

Jeg er kommet hjem fra en spændende rejse til Nepal, hvor jeg var afsted for at fortælle WAWCAS’ historie om, hvordan de hjælper kvinder til bedre liv for dem og deres familier gennem uddannelse og lån til iværksætteri. Det er et super meningsfuldt projekt og var en ære og fornøjelse at møde de mange kvinder, der virkelig har gjort en forskel og med små skridt ændrer vilkårene for et helt samfund. Vi var i bjergene, i lavlandet og i tumultariske Kathmandu og tale med og fotografere forskellige cases. Der bliver arbejdet benhårdt på projektet bag linjerne - bogen er planlagt til at udkomme tidligt i 2026 - og jeg glæder mig til at dele flere billeder fra rejsen!


Nyt kontor - nyt studie

Efter syv gode år i mit dejlige hjemmekontor i Svejstrup har jeg taget springet og er flyttet mit arbejdsliv fire kilometer til Ry, hvor jeg har været med til at starte et kontorfællesskab – og et fotostudie, hvabehar!

Vi sidder seks forskellige kreative skabende mennesker her, og det er bare rigtig godt. Ud over de åbenlyse fordele ved at have et studie, hvor der god plads til lys-opsætninger og lækker musik, så er det en gave at være en del af et fællesskab til hverdag. Her er sparring, hjælp, god energi over hele linjen. 

Hvis du er i Ry, så slå på tråden og kom forbi PORT12. Jeg giver en kaffe ☕️


Tanker i træ

Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med min gode ven og talentfulde snedker, Kristian Frandsen. Designer Tina Astrup havde bedt ham om at skabe tre skrin af forskellige eksotiske træsorter, som hun havde fået mulighed for at arbejde med gennem organisationen Verdens Skove. Hun bad mig om at dokumentere processen med en billedserie og en profilvideo.

Udover at det var en stor glæde at arbejde tæt sammen med Kristian i hans hyggelige værksted i Føvling, var det også en spændende fotografisk opgave. Jeg valgte at fotografere med fokus på materialet, hvor jeg ophøjede træets afskalninger til at blive fotograferet på lige fod med selve skrinene undervejs i processen. Dette skaber en øget opmærksomhed på træet som ressource og giver en forståelse for de forskellige processer gennem det støv, de spåner og det smuld, der opstår under bearbejdningen.

Nogle af billederne har allerede været udstillet på Dokk1 i Aarhus, og de har et videre liv planlagt, som jeg glæder mig til at følge. Indtil da kan man se videoen af en koncentreret snedker, der arbejder med skrinene og fortæller om projektet, samt se flere billeder fra serien her.

Using Format